Itinerary Pulau Belitung 4 Hari 3 Malam


Salam and Hello travelers!

As you guys seen the updates, yey saya baru sahaja pulang dari Pulau Belitung, Indonesia yang secara spesifikasinya terletak di bahagian Pantai Timur Sumatera Indonesia. Di sekeliling pulau ini terdapat banyak pulau-pulau kecil yang sure menjanjikan keindahan pantai-pantai seindah "Maldives" gituh! so, tak payah fly jauh-jauh lor hehe

Untuk pengetahuan semua, tiada flight direct dari KUL terus ke Belitung (Tanjung Pandan Airport). so far, yang ada hanyalah dari Singapore or Jakarta, so kalau korang beli flight "direct" to Belitung pun dia akan ada 1 stop, either of these two airports for transit.

Makanya, saya mencadangkan korang naik je bus KUL - SIN murah je RM50 dah dapat for early booking! dan seterusnya naik Garuda Indonesia dari Singapore (Changi Airport) direct to Belitung. Boleh contact MTN Getaways untuk settle kan segala booking korang!

OK so mana je yang korang boleh cover dalam 4 Hari 3 Malam? Nah full itinerary


DAY 1 : "Settle Down"


So far memang Garuda Indonesia Airlines sahaja yang fly direct from Singapore to Belitung (Tanjung Pandan), with less than an hour you will reach at this "Next Bali" (the nickname given to Belitung). Naik Garuda Indonesia ni feels like boarding on a private jet and sangat comfortable and hey, ada refreshment lagi dah include OK!


Lebih kurang jam 6pm (local time) we reached at Belitung and it was already dark. kami terus ke Restaurant "Raja Seafood Belitung" untuk makan malam. kalau nak tahu di Belitung ni, mereka suka makan seafood al-maklum lah pulau kan. so, ini adalah sesuatu yang sangat membahagiakan untuk seorang Suzai yang sememangnya giler Seafood haha OMG ketam tu ketam!!! fresh giler tak ingat!


Golden Tulip Belitung
Jl. Seroja No. A88 - A90, 
Tanjung Pandan, Tanjung Pendam,
Parit, Tj. Pandan, 
Kabupaten Belitung,
Kepulauan Bangka Belitung 33415,
Indonesia

Settle makan, kami terus dibawa ke tempat penginapan iaitu Golden Tulip Hotel (ranked as 4 stars hotel) dan terletak hanya lebih kurang 15 minit berjalan kaki ke pekan Tanjung Pandan and only 5 minutes by car. lokasi yang strategic dan condition hotel yang masih baru dan selesa, terbaik!


Confession of a #CoffeeAddict : HAHA nak tahu kenapa strategik sangat? sebab tak sampai 5 minit drive je dari Tulip Golden  Hotel tadi korang boleh sampai dekat Kong Djie Coffee, cafe yang paling tertua di Belitung! since 1943 OK memang ada banyak franchise Kong Djie Coffee ini di sekitar Belitung tapi yang terletak di Jln Serma Abdullah, Tanjung Pandan ini lah yang asli nya. gituh!


DAY 2 : "Laskar Pelangi"


Well, you should know by now that filem ataupun karya "Laskar Pelangi" yang mendapat banyak pengiktirafan dunia itu adalah berasal dari Belitung. the whole film was shot in Belitung and all the casts are even originally from Belitung tau. Wow kan?! thats why Belitung is also named as "Negeri Laskar Pelangi"



Sekiranya, korang adalah peminat karya Andrea Hirata ni, sure heaven giler datang ke Belitung ni sebab salah satu tarikannya adalah Museum KATA Andrea Hirata dan Replika sekolah laskar pelangi, SD Muhammadiyah and you know what? you can get a pocket book of "Laskar Pelangi" when you paid the entrance fees of Rp 50,000 at the Museum KATA Andrea Hirata. Awesome!


Kemudian kami singgah di RM Fega Restoran untuk lunch. apa yang menarik tentang restoran ini selain makanannya yang enak adalah landscape nya! korang digalakkan untuk turun ke bawah restoran ini kerana ada jetty di situ, har sediakan lah camera smartphone korang tu sebab view dia memang INSTAGRAMMABLE sangat haha


Penduduk utama Belitung sebenarnya terdiri dari suku Melayu dan juga Tionghoa Hokkien dan Hakka. makanya, salah satu agama yang diamalkan di situ adalah Buddha. kami sempat juga melawat salah satu tampel tertua di Belitung iaitu Vihara Dewi Kwan Im Temple.


Dan tak jauh dari tempel tu lebih kurang dalam 10 minit perjalanan sahaja, kami singgah di Burung Mandi Beach pula untuk bergambar, sedut-sedut angin pantai sambil layan air kelapa dengan harga Rp 20,000 gitu. tak sure pulak pantai ni sesuai untuk mandi ke tidak sebab masa kami sampai tu dalam tengah hari buta haha so panas yer takde orang nak mandi terik-terik tu dik non, kita bukan mat saleh dah cukup tanned dah!


Trip dengan MTN Getaways ini asyik makan dan makan dan makan! haha tak sempat lapar dah makan malam pulak. personally, restoran ini sangat menarik! selain dekorasi exterior dan interior nya cantik dan classic, Belitung Timpo Duluk mengenengahkan sajian tradisional Belitung. its highly recommended, wait yar i will make a special separate post for this restaurant. tunggguuuuuuuuuuuuuuu


DAY 3 : "Islands Hopping"


Alhamdulillah, Allah masih panjangkan umur saya dan rakan-rakan kerana pada malam sebelumnya, hujan turun sangat lebat dan tanpa pengetahuan kami sebenarnya sedang berlaku tsunami di bahagian Selat Sunda. Salam takziah untuk semua mangsa yang terlibat dengan bencana ini. Innalillahiwainnailahirojiun..

yup, this trip was on the last 21st December 2018 till 24th December 2018. it did effected Belitung as the weather that morning was bad and the worst thing is we're planning for islands hopping and snorkeling! jadi nya pagi tu masing-masing pun berbelah hati nak teruskan aktiviti laut ke tidak.


Lastly, melihat cuaca yang sudah agak cerah dan laut pun dah tenang sedikit, kami teruskan juga rancangan islands hopping tu. sedih juga lah sebab Belitung ni sebenarnya sangat terkenal dengan lautnya yang biru, jernih dan crystal clear sampai nampak segala coral di dasar tu tapi disebabkan cuaca yang tidak mengizinkan, gambar-gambar saya pun hambar je haha dengan awan yang hitam tu! adoi takpe lah takde rezeki mungkin saya kena repeat Belitung kot?? lol

Sightseeing at Tanjung Tinggi Beach (Laskar Pelangi  Beach)

walaupun angin kencang, laut bergelora, awan mendung, ahkak tetap TAK NAK KALAH! haha

Depart from Tanjung Kelayang Port

cantik kan? captured by my #Samsung9Plus je tau

Lunch break at Pulau Kelayang (including Prayer time)

nantikan drama kami, "Hati tertinggal di Belitung" gituh HAHA thanks Nafiz jadi model saya!

Islands Hopping Tour
Lengkuas Island
Garuda Island
Batu Berlayar,
Kepayang island and etc



DAY 4 : "Bye Belitung"


Dah last day dah, sebelum ke airport sempat kami singgah bergambar di Danau Kaolin. Tempat ini sebenarnya adalah tapak bekas perlombongan Kaolin, sejenis mineral yang digunakan dalam produk kosmetik. airnya yang berwarna biru terang dan persekitarannya yang putih suci menjadikan kawasan ini unik dan sangat menarik untuk korang posing-posing lalu boleh di post ke dalam instagram akaunnya ya bapak-bapak ibuk-ibuk. pas bangat!


Eh makan lagi! kan dah kata, trip dengan MTN Getaways ini asyik makan dan makan dan makan! haha tak sempat lapar. kami juga sempat menikmati Mee Belitung di Hotel Hanggar 21. personally, it tastes like a "Mee Jawa" yang ada di Malaysia ini. kuahnya tidak lah pekat dan rasanya agak light-light je pada saya. Alamak, sorry harga lupa nak tengok. haha Selamat mencuba!



hey guys, i was having a good time. Thanks MTN, Faizun and Amir The Great. it was really nice meeting and knowing you all SEMUA. hug ketat ketat! stay connected and hope too see you around yar! #MuahBanyakCiked 

One word, Belitung is Mesmerizing!

PROMO CODE 
SIZZLINGSUZAI75
Hey guys, good news! use this promo code when you purchase a booking with MTN Getaways!
Contact : admin@mtngetaways.com | Call +65 8531 3381



This trip is brought to you by MTN Getaways Facebook | Instagram



xoxo

Post a Comment

5 Comments

  1. Rindu sis. Rindu laut. Rindu cumi. Belitung ni memang cantik. Di private Island lagi cantik. Yes another Maldives.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kna??? sedih gak xdpt p private island tu dh la time kt snorkeling HAHAHHAHA awan mendung haaa sadis tol gmbo2 i

      Delete
  2. Bestnya! Baca post Suzai ni terus teringat dan jadi rindu yang amat dengan Belitung! Hopefully bolehlah repeat lagi sebab ada tempat belum cover dan sejujurnya belum puas sbb tempatnya cantik sangat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha rindu i skli x?? haha wajib repeat sedih gmbo laut x awesome mcm team b4 kte g huhu sadisssss

      Delete

  3. The views are breathtaking. I think This is worth to consider whether you are looking for a great views to the lake side or you want to be located as close as possible near the beach or so.

    Would you like to follow each other? If the answer is yes, please follow me on my blog & I'll follow you back.

    http://www.okcheori.com

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Thanks for reading!