5 Panduan Penting Membeli Rumah - ASTRUM AMPANG hanya RM230k per unit

Salam uols!

Ramai sebenarnya yang request untuk saya kongsikan serba sedikit tentang "bagaimana cara saya membeli rumah" atau juga tips-tips untuk membeli rumah pertama. sejujurnya, saya bukan lah orang yang paling layak untuk memberikan panduan apa tah lagi bercerita tentang topik hartanah kerana keputusan saya membeli rumah tidak lah dirancang beriye-iye tetapi ianya lebih kepada spontaneous decision, HAHA trust me, the right time just came! LOL yet i have no regrets and feeling extremely thankful, Alhamdulillah :)

Namun, boleh lah saya kongsikan pengalaman yang ada dari bermulanya process "cuci mata" di show gallery, spontaneously decided to book and applied the bank loan, ke process signing SNP (perjanjian jual beli rumah) dan akhirnya ke hari pemberian kunci. kesemua proses ini mengambil masa selama 4 tahun juga lah. berpeluh acik kau! HAHA FYI, SNP rumah saya ditandatangani pada Disember 2016, Ya Allah cepat betul masa berlalu! 

Undeniably, memiliki sebuah rumah adalah impian setiap insan, lebih-lebih lagi yang sudah berkejaya, samada yang masih bujang mahupun berkeluarga. namun, kedua-dua golongan ini mempunyai perspektif yang berbeza dalam menentukan pilihan masing-masing. Meh saya kongsikan beberapa aspek yang penting dalam saya membuat penilaian dimana mungkin sedikit sebanyak dapat membantu korang yang tengah berbelah bahagi tu. HAHA


1) BUDGET

Pepatah mengatakan "ukur baju di badan sendiri" sesuai sangat digunapakai di sini HAHA ye, apa-apa pun yang you guys nak beli, tengok lah dulu price tag nya. siapa yang tidak mahukan rumah yang besar?? terletak di tengah-tengah bandar? mempunyai fasiliti yang tip top? instagrammable hello? HAHA relax guys beli rumah bukan macam beli kasut LOL OK let me narrow your options by asking how much is your monthly income?

GAJI KASAR X 30/100 =  "X" is roughly your monthly house loan

Di sini untungnya yang bergaji tetap kerana kita boleh membuat pengiraan belanjawan bulanan melalui total gaji yang diterima dgn erti kata lain berapakah jumlah yang sewajarnya untuk kita "laburkan" pada rumah yang hendak dibeli. ingat, jangan lupa ditolak dengan komitmen yang sedia ada seperti kereta, segala mak nenek bil, insurans dan etc etc.

Source: propertyguru

ASTRUM AMPANG HANYA RM230,000 PER UNIT

Yup you read it! RM230,000 so secara kasarnya, bulan-bulan you guys hanya perlu membayar RM800+ SAHAJA. berkeluasan 280sqft, 1 room and 1 bathroom, this urban concept property perfectly made for those urbaners! dengan harga serendah ini, ASTRUM AMPANG sememangnya MAMPU MILIK dan menjanjikan kehidupan yang mewah di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur. pakej yang ditawarkan bukan biashe-biashe guys! saya kupas dengan lebih lanjut melalui point-point di bawah ye.


ASTRUM AMPANG PROMO

Great news, 100% loan for 1st house buyer! and booking fees is ONLY RM500 guys.


2) LOKASI

Ini memang penting! kebiasaanya antara penentu lokasi rumah yang hendak dibeli ialah berdekatan dengan tempat kerja, accessibilty to public transports, berdekatan dengan ahli keluarga atau you just falling in love with the area HAHA no valid reason.

ASTRUM AMPANG DI TENGAH BANDARAYA KL

As the name mentioned, ASTRUM AMPANG yang terletak di Jalan Jelatek, Ampang, Kuala Lumpur ini betul-betul berada di tengah bandaraya Kuala Lumpur. accessible to few main highway; AKLEH, MRR2 and DUKE highway. 

ASTRUM AMPANG IS A TRANSIT ORIENTAL DEVELOPMENT - LINKED TO JELATEK LRT Station

ASTRUM AMPANG is indeed accessible to public transports. Kediaman ini hanya 150m dengan Jelatek LRT station HAHA kalau orang kita cakap "sekangkang kera je lah" berpeluh pun tak sempat lah. so this is one of the top selling point of ASTRUM AMPANG. well, the KLCC is just less than 5km and 3 stations away if you ride on the LRT train.



3) TUJUAN PEMBELIAN

Well, i reckon everybody has their own reason to buy a house. pada waktu itu saya dah berkerja almost 4 years, agak stable dan kawan-kawan pun ramai yang sudah memiliki rumah. malahan ada yang sudah membeli 2 buah rumah pun. maka terdetik di hati untuk saya juga memiliki aset seterusnya tetapi ketika itu saya masih tidak jelas tentang apa yang mahu dibuat dengan rumah tersebut. HAHA samada moving in and stay alone, disewakan or dijadikan "Airbnb" or seriously, i dont freaking know?? HAHA



Note : The full glass bathroom makes the whole unit looks exclusive and most importantly larger!

Namun apa yang jelas, my status was single ketika itu and err is still single LOL HAHA kenapa ini penting?? maka saya boleh menentukan JENIS RUMAH yang patut saya beli. FYI right now, ada macam-macam jenis hartanah di Malaysia which usually we categorize it into 2 which are Landed dan High-rise. so, basically saya lebih selesa mencari rumah yang high-rise dan strata kerana lebih PRIVACY dan ENTERTAINING.

ASTRUM AMPANG IS A SMART LIVING PROPERTY

When we talk about PRIVACY, aspek ini sangat penting bila mana you guys decided to start living alone especially for the first-timer. ASTRUM AMPANG is a guarded area and 24/7 security with CCTV surveillance. kediaman jenis ini sangat sesuai untuk yang tinggal bersendirian mahupun berdua kerana tidak mudah untuk dimasuki oleh orang luar. malahan setiap unit rumah menggunakan "Smart Lock System" dan "Google Asisstant". 

FYI this google assistant is already included in the package yo! Apa function "Google Asisstant" ini? you guys can set auto-lock door, switch on the lights and the air condition, turn on the TV and etc etc. canggih tak canggih? ini baru lah instagrammable guys HAHA pergh!

Selain itu, ASTRUM AMPANG juga adalah property pertama yang menggunakan "5G Facial Recognition Security" dan "Smart Gym with Personalised Virtual Class" HAHA jangan terbelit lidah, for me semua "top-notch" technologi ini perlu diadakan dan dipratikkan sejajar dengan kehidupan di bandar yang sentiasa bergerak pantas. kudos to the Setia Awan for bringing the urban lifestyle to another level!

ASTRUM AMPANG BEST FOR YOUR NEXT INVESTMENT 

Jangan risau sekiranya you guys sudah pun memiliki rumah pertama kerana saya percaya ASTRUM AMPANG tetap dapat menarik minat you guys untuk dijadikan sebagai satu investment. Why? selain kerana kediaman ini sesuai didiami oleh mereka yang bekerja di kawasan sekitar Kuala Lumpur, ASTRUM AMPANG juga sesuai untuk pelancong-pelancong kerana ianya terletak berdekatan dengan shopping mall yang terkenal di sekitar KL ini. 

1.0KM - Great Eastern Mall

3.8KM - Petronas Twin Tower (Suria KLCC)

5.0KM - Pavilion Kuala Lumpur

5.8KM - Berjaya Times Square


4) FASILITI / KEMUDAHAN

Ramai yang semakin keliru dalam membuat pilihan kerana lambakan rumah yang berkonsepkan moden dan menawarkan fasiliti-fasiliti yang menarik semakin banyak di pasaran. macam-macam idea segar dan kreatif dari pihak pemaju untuk menarik buyers.

Note : This virtual "gym instructor" is one of the latest technology provided in ASTRUM AMPANG

ASTRUM AMPANG MEMPUNYAI 62 FASILITI!

yup you read it, 62! 62 total kemudahan yang you guys akan dapat dengan satu harga RM230,000! all the facilities will be locate in 5-acre landscape podium in level 9 dan di bawah satu "maintenance fees"iaitu RM84 sahaja! OMG beza betul HAHA FYI maintenance fees for my currrent-living house is RM280 per month!! well, this is indeed another selling point of ASTRUM AMPANG.

The list is countless but let me spill a bit HAHA excited wei! ternyata fasiliti yang ditawarkan bukan biashe-biashe ye guys HAHA it is so urbanisme, some are unique and indeed very interesting. senang cerita, kalau you guys stay sini dah tak perlu keluar ke mana-mana dah lah because everything is already here!

- 4 different kinda swimming pools
- Sky lounge cafe
- Self-service laundry
- Outdoor theatre 
- Mini theatre / Auditorium
- Spa & Onsen space
- Antioxidant room
- Virtual Cycling / Cardio
- Ladies Gym
- Yoga studio
- Drone delivery landing (Wow HAHA)
- Gourmet kitchen
- Work studio
- Co-working space
- Stream room (giler kan? sgt sesuai didiami oleh influencer / Youtuber / content creator !)

So ini hanyalah sebahagian sahaja dari 62 jumlah fasiliti yang disediakan dan sudah pun termasuk dalam harga RM230,000 yang ditawarkan. yup, TIADA EXTRA CHARGE yang akan dikenakan pada penduduk ASTRUM AMPANG. apa yang you guys perlukan anya lah ID access!


5) KATA HATI!

Soalan lazim yang saya terima, macam mana nak mula?? jadi saya percaya setiap pemilik rumah mempunyai "push factor" sendiri yang akhirnya mendorong mereka membuat keputusan membeli sesebuah rumah itu. namun, apa yang pasti "ikot kata hati" or follow your heart and just do it!

Maka saya sarankan you guys terus sahaja melawat ASTRUM AMPANG SHOWROOM yang terletak di Phileo Damansara. dari situ you guys boleh lah tengok sendiri dan rasai sendiri pengalaman tinggal di "rumah contoh" yang disediakan.


or else here are their social media links

xoxo

Post a Comment

1 Comments

  1. Terima kasih atas perkongsian tentang panduan penting membeli rumah. Anda juga boleh baca tips beli rumah pertama di sini

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Thanks for reading!