Ada apa di Sandakan? - 10 Aktiviti Menarik Boleh Dilakukan Di Sandakan

 

Salam and hey travellers!

Being in Sandakan for twice is fortunate! the first one was a business trip with a boss, kita landed at the airport, attended a meeting and then, we went back to KL. haha yup nothing was interesting back then except the clients did offer us a scrumptious seafood dinner lah. 

So, kali ini saya sangat excited untuk sekali lagi melawat bandar Sandakan kerana saya percaya Malaysia Tourism bersama-sama Sabah Tourism mampu mengesyorkan produk-produk perlancongan yang menarik di bumi Borneo ini yang kemungkinan tidak pernah kita sedia maklum pun kewujudannya. haaaa..

So, ada apa di Sandakan?? selama ini kita mungkin hanya tahu yang Bandar Sandakan adalah bandar kedua terbesar di Sabah dan di sini juga terletaknya "Pusat Permulihan Orang Utan Sepilok" tu je kan, so sad kan? haha padahal Sandakan sangat terkenal dengan kegiatan ECOTOURISM terutamanya dikalangan pelancong luar. kerana apa guys? kerana di bumi Borneo lah terletaknya Rainforest atau "Hutan Hujan Tropika" iaitu hutan hujan yang tertua di dunia!


10. Menyelongkar daerah Sepilok dan Mengenali Habitat Orang Utan & Bornean Sun Bears


Lawatan ke bandar Sandakan ini tidak lengkap sekiranya u guys tidak ke daerah Sepilok kerana di sini lah terletaknya Orang Utan Rehabilitation Centre, Bornean Sun Bears Conservation Centre dan Kabili-Sepilok Forest Reserve. Setiap satunya berdekatan sahaja dan saya cadangkan u guys stay at the Sepilok Jungle Resort untuk 2 hari 1 malam cukup untuk cover seluruh daerah ini.

Habitat Orang Utan dan Bornean Sun Bears ini adalah antara spesis yang terancam. menyedari hal ini, pusat permulihan Orang Utan dibuka pada tahun 1964 dan kebanyakan orphanage Orang Utan dijaga dari kecil sehingga mereka mampu untuk hidup sendiri, lalu dilepaskan kembali ke habitat semulajadi mereka. Waktu melawat ke pusat ini tersangat lah penting ye guys, the "feeding session at the platform" pada jam 10am dan 3pm kerana jika tidak, u guys hanya mampu berdoa yang kemungkinan Orang Utan akan muncul bermain-main di "outdoor nursery" that can be viewed from the glass hall.

Ticket price : Adult RM5 | Foreigner USD 7


geramnya aku HAHAHA omeyyyy lahhh awakk ni!!

Selain itu, u guys wajib juga kunjungi Bornean Sun Bears Conservation Centre (BSBCC) yang terletak di hadapan sahaja. Opened in 2008 and being the only Sun Bears Conservation Centre in the world, pergh saya rasa sangat berbangga sebagai rakyat Malaysia! dan saya juga sengat bertuah kerana kunjungan kami disambut mesra oleh Dr Wong, the humble founder of BSBCC. beliau sendiri yang membawa kami tour seluruh centre ini sambil menerangkan tentang sejarah penubuhan serta segala info tentang beruang terkecil ini di dunia ini. seriously, penerangan Dr Wong yang sangat informative dan passionate membuatkan saya tertarik dengan spesis rare ini yang tak pernah saya ketahui pun sebelum ini.

The smallest bear in the world and only could be found in South East Asia which one of the country is Malaysia! their lifetime is approximately 29 years old and as for now, there is 45 rescued bears in this centre. assuredly, all the bears will be sent back to their wildlife once they are "ready". kudos Dr and the team for the efforts!

Ticket price : Adult RM5 | Foreigner USD 7


9.  Merungkai misteri seorang penulis Inggeris terkenal - Agnes Newton Keith House


Secara jujurnya, saya bukan lah seorang history geek, not even close to a history hunter. muzium adalah sebuah tempat terakhir di dalam list itinerari saya and my travel buddy HAHA OK BAD ME! anyhow, saya akui yang saya mempunyai daya curiosity yang sangat tinggi tentang sesuatu perkara yang menarik perhatian saya. so back to the topic, i kept on questioning myself on WHY does a foreigner's house being part of Sandakan's history and WHAT is actually her contribution to Sandakan?? 

Lets start with a little bio, Agnes Newton Keith adalah seorang penulis terkenal dari Amerika Syarikat. beliau berhijrah ke Sandakan selepas berkahwin dengan Harry Keith pada tahun 1934 dan telah jatuh cinta dengan bumi Borneo sehingga terhasilnya sebuah novel bertajuk "Land Below The Wind". yup, gelaran "Sabah Negeri Di Bawah Bayu" is actually taken from this award-winning book written by her and due to that beliau juga dianggap sebagai "duta" negeri ini. Nah bomb!

Selain itu, ini hasil "research" saya. Agnes Newton Keith adalah seorang penulis Inggeris yang berjaya menghasilkan 7 buah buku sepanjang hayat beliau dan kebanyakannya bercerita tentang keperitan hidup di zaman colonial, daripada pengalaman beliau menjadi tahanan perang selama 3 tahun 1/2 di Sandakan, kemudian pernah juga menjadi tahanan Jepun di Borneo dan sehingga lah karya terakhir beliau yang dihasilkan selepas pulang dari Japan pada tahun 1975. so, berdasarkan fakta-fakta ini Agnes Newton Keith adalah satu nama yang gah di arena penulisan dan figura hebat ini pernah mendiami rumah agam di bandar Sandakan ini selama bertahun-tahun. indeed guys, ini adalah sejarah!

Ticket price : Adult RM2 | Foreigner USD 5


8. Tea break in Colonial vibe at the English Tea House

Terletak bersebelahan sahaja dengan Agnes Keith House, selepas mengelilingi rumah agam bersejarah itu saya sarankan u guys singgah dan menikmati tea or coffee (yup dont be fret coffee addicts they do have coffee too for us! HAHA) di sini. the building is an English big house with a lush garden outside overlooking the Sandakan bay and melancholic colonial interior. you can absolutely feel the english vibe once you step into the "house". 

Mungkin ada yang bilang kenapa datang ke Sabah tapi makan makanan mat saleh pulak? HAHA guys fefeling is a new trend LOL and did i said instagrammable too?? it might sounds cringe to some of you but trust me the foods are good! so give them a chance, plus this restaurant is quite a landmark HAHA as when i shared in my IGSTORY upon dining in here, few of my friends commented that they were there too. nah, its a compulsory stop guys. please try out their crones, surprisingly soft and very tasty, definitely one of the best i've ever taste!

Opening : 10am - 10pm everyday | Price range : RM22 - RM67


7. Instagrammable #ootd shot di RDC

Selalu saya dengar member-member hutan meroyan "Rindu Bau dan Bunyi Hutan" kan HAHA nah, di sini sangat sempurna untuk u guys menikmati keduanya! RDC atau nama penuhnya, Rainforest Discovery Centre merupakan satu kawasan hutan simpan dan juga berperanan sebagai pusat penyelidikan dan pemuliharan hutan di Sabah. 

Tarikan utama di RDC sudah tentulah "The longest canopy in Sabah" ini yang berketinggian 25m dari tanah dan diperbuat dari high steel. sangat kukuh dan selamat untuk jumlah pengunjung yang ramai dan baru-baru ini (ketika PKP) walkway ini telah dipanjangkan lagi menjadikan total length of 620m melingkari kawasan hutan hujan tropika ini. disebabkan ini juga, RDC sangat terkenal di kalangan penggemar aktiviti "Birdwatching".

Undeniable, seluruh walkway ini sangat instagrammable, go climb the canopy and take the bird's eye view from the top. besides, you can also pose a shot at the hanging bridge crossing the lake or else just seat and wipe your sweats at the swing. reminder, please wear a proper attire (as in sports attire or etc) with a good absorption material HAHA because we did sweat a lot due to the walking activity but hey dont get me wrong, it was really fun!

Ticket price : Adult RM7 | Foreigner USD 4


6. Griefing at the Sandakan Memorial Park

This beautiful and peaceful 11 hectare park actually hides heartbreaking facts and history. unfamiliar with Sandakan's history, di sini saya belajar banyak perkara bukan sahaja tentang bandar Sandakan, malahan kekejaman rejim Jepun pada zaman Peperangan Dunia Kedua (World War 11) specifically in the year of 1942-1945. Di tanah Sandakan ini lah berlaku peristiwa "The Death March of Sandakan-Ranau" atau pun Kawat Maut iaitu salah satu penyeksaan yang dilakukan oleh rejim Jepun terhadap tentera Australia dan British yang ditahan di sini.

Again being a dorky me, researching about The Death March is such an eye-opening yet very disturbing. Bayangkan daripada jumlah 2500 tawanan akhirnya hanya 6 orang sahaja yang berjaya melarikan diri dan pulang ke tanahair yang akhirnya menjadi saksi utama peristiwa ini! yang selebihnya samada mati kebuluran, berpenyakit, ditembak hidup-hidup oleh askar Jepun dan ada juga yang mati kepenatan semasa berarak dan dibiarkan begitu sahaja di tepi jalan. Subhanallah i couldn't imagine it, kejam gile!

It is really a devastating story, guys please proceed to this page SalamiSimon and DemiSabah for quite a detailed tale. hence, this memorial park is a dedication to all the prisoners who died during the Sandakan Death marches. yup, tapak memorial park ini adalah tapak asal Sandakan POW Camp dan pada setiap tarikh keramat 15th Ogos, ahli keluarga mangsa tentera Australia dan British datang ke sini untuk bertafakur dan memperingati jiwa-jiwa yang terkorban ini. hence, make yourself to this place, learn and be grateful for living in this era with enough foods and theres no more war and cruelty!

Ticket price : FREE admission


5. "Lawatan sambil menghargai" - 10 Spots Sandakan Heritage Trail

This photo was taken at one of the 10 spots, "Stairs with hundreds Steps" yang dipercayai menjadi laluan utama peniaga-peniaga Cina membawa barang dagangan mereka ke pusat bandar pada ketika dahulu. tahniah kepada pihak yang bertanggungjawab dalam menaiktarafkan "tourist attraction" ini dengan pelbagai ikhtiar seperti lukisan mural yang ada di setiap anak tangga ini. 

Well, tiada yang lama, tiada yang baru! Sandakan hampir musnah keseluruhannya ketika zaman Perang Dunia Kedua, maka 10 spot menarik ini ialah kesan-kesan sejarah yang masih tinggal dan dipercayai menyumbang kepada kekayaan sejarah di bumi Sandakan ini. yup, its like a historical and comprehensive walk to learn more about Sandakan. 

You guys can start the journey from Masjid Jamik and ended up on the hill, the Agnes House which later you can enjoy a tea break at the English Tea House or contrariwise. roughly the duration to finish all round is 2 hours. FYI banyak juga spot-spot instagrammable untuk ber #OOTD guys! Antara 10 tapak ini ialah binaan yang telah berusia seperti

Masjid Jamik - Masjid tertua di Sandakan yang telah berusia lebih dari 100 tahun

Sam Sim Kung Temple - Temple tertua di Sandakan yang dibina pada tahun 1887

St Michael's and All Angles Church - Binaan batu yang pertama di Sandakan dan juga siap pada tahun 1880an

Agnes Keith House - also named as Newlands was built in 1946 to 1947

Well saya cadangkan u guys dapatkan khidmat "FREE WALKING TOUR" untuk guide perjalanan dan dalam masa yang sama dapat menerangkan dengan lebih lanjut tentang sejarah tempat-tempat yang ada di dalam 10 spots heritage trails ini. baru lah menarik, takde lah korang jalan menonong je kan HAHA so sila click Borneo Sandakan Tours untuk membuat tempahan awal!


4. Nightlife at the Balin Roof Garden Bar & Bistro (stunning sunset too!)

Gosh being an night owl, nightlife is something that i always looking forward to. HAHA oh again, i need my NIGHT COFFEE before going to bed LOL so that night a good friend of mine who is also a local Sandakan, Elin suggested to meet and chill at this Balin Cafe, hence i just followed.

So come with no expectation and quite underestimating the nightlife in Sandakan, i climbed up the stairs and ta-da was jaw dropping looking at the incredible rooftop space and view. pergh i was not expecting that Sandakan could be this cool HAHA sorry guys coz you need to know that the door to this cafe is just an old hotel building. it was so windy, laidback and overlooking the Sulu sea. Elin had told me that sunset view dekat sini lagi cantik, alamak should comeback again lah macam ni HAHA demi sunset view in Sandakan LOL

Anyhow, the latte is real good and the foods are delectable too, we tasted the pizza and cakes. sedap! dan yang paling penting, one of the cafe yang tutup lambat which it is closed at 12am. so kt still ada masa untuk chit-chatting though both of us were tired that evening and i was actually dah low-bat hence explaining MY DEHYDRATED FACIAL expression above LOL HAHA anyhow thanks korang, Elin and her husband Daniel for fetching me up, go kopi-kopi and pusing-pusing bandar Sandakan. it was a short yet a sweet memory, nanti jumpa korang di KL ya #Lipakers forever tibah!

Balin Roof Garden Bar & Bistro (rooftop of an old hotel named Nak Hotel)

Lai Kian Pee Building | Nak Hote, Jalan Pelabuhan Lama, Pusat Bandar Sandakan, Sabah


3. Savouring the seafoods galore with a cheap cost only in Sandakan!


Claimed by the Sabahan themselves, Sandakan is the best place to find good quality of seafoods yet very affordable compare to other city! kalau tanya kita orang Semenanjung, bah kita hanya tahu di KK sahaja. rugi kan sebab sebenarnya, di Sandakan inilah tempat yang paling strategik untuk enjoy seafoods sepuas-puasnya. 

Alhamdulillah dalam 3 malam saya di sana, hidangan seafoods memang tak pernah putus dan masakan mereka style ala chinese cuisine memang terbaik! yang paling penting u guys should try the "Siput Tarik" atau Siput Gonggong yang sangat popular di kalangan lokal dan menjadi salah satu makanan wajib dicuba di sini. personally, FYI saya memang suka siput sedut jadi segala siput yang halal HAHA memang fevourite lah gosh i LOVE it!

Ini antara seafoods heaven yang sememangnya terkenal di bandar Sandakan

Empire Seafoods Restaurant174, Lorong Avenue 5,Bandar Utama., 90000 Sandakan, Sabah, Malaysia

Kenalanmu Seafoods Restaurant | Bandar Indah, 90000 Sandakan, Sabah 

Sim Sim Seafoods RestaurantH90, Lot 296, Jambatan H, Rumah Murah, Jalan Buli Sim Sim, Sandakan, Malaysia


2. Experiencing the Borneo Wildlife at Kinabatangan River & Bilit Adventure Lodge


SUNSET RIVER CRUISE

Memang tidak lengkap trip ke Sandakan jika tidak melawati Sungai Kinabatangan! sungai yang panjangnya 560km menghala masuk ke Laut Sulu dan terletak lebih kurang 2 jam 1/2 driving from bandar Sandakan. surprisingly, baru saya tahu banyak sungguh aktiviti yang boleh dilakukan di sini sebab waktu di sekolah dahulu, saya hanya tahu yang Sungai Kinabatangan ini kedua terpanjang di Malaysia (selepas Sungai Rajang, Sarawak) dan suku yang tinggal di sekelilingnya dipanggil Orang Sungai.

Mendapat jolokan "Amazon of Malaysia" and "Amazon of the East", Kinabatangan is definitely one of the main character in Sabah Ecotourism. menyusuri sungainya yang panjang, luas, dalam dan umum mengetahui bahawa ianya dihuni oleh beratus buaya liar agak mendebarkan juga lah! yup kami sangat bertuah bertemu dengan beberapa ekor buaya liar yang sedang berehat di tepi sungai, dari jauh pun dah nampak besar dan panjangnya beliau, omg nervous ye!

HAHA so, RIVER CRUISE adalah salah satu aktiviti yang wajib dilakukan. ada trip siang dan malam. sudah pasti keduanya memberikan pengalaman yang berbeza. namun team saya hanya sempat cover cruise di waktu petang dan diakhiri dengan permandangan sunset yang sangat menenangkan, hilang lah rasa seram sejuk kisah buaya tadi HAHA kami juga sangat bertuah bertemu dengan spesis endemik Probosis Monkey (monyet hidung besor!) serta kumpulan monyet yang lain dan beberapa jenis burung. malangnya yang dinantikan gajah Pigmy yang dikatakan sangat popular di sini tidak kelihatan err malu pula mereka nak jumpa kami LOL

BILIT ADVENTURE LODGE 

Guys staying in one of the lodge is a compulsory thing to do in Kinabatangan! sempat juga kami stay di Bilit Adventure Lodge untuk satu malam, jadi semua aktiviti di Kinabatangan di sediakan oleh pihak Bilit, dari accommodation, river cruise, night walk, meals sehingga lah ke boat transfer.

hi ex roommate, umi nama diberi HAHA rindu i tak? LOL

I'll definitely write more about this "staycation" on a separate post. tunggu ya! anyhow, apa yang seronok di sini ialah serasa berada di alam lain, NO NETWORK coverage, dikelilingi hutan tebal, bunyi hutan dan sungai yang menenangkan malahan peluang bertemu dengan spesis-spesis rare. surprisingly, harga pakej yang ditawarkan sangat affordable pulak, i was told that now they have promotion

RM185/pax for Malaysian | RM488/pax for Foreigner

This price is included room, 3 meals and boat transfer. FYI they can also help to arrange a return transportation from Sandakan -> Bilit Adventure Lodge, Kinabatangan -> Sandakan with only RM80+ per pax. how cheap is that?! anyhow the price might be slightly changed the moment you read this, so please contact them ya. 

for more info or booking : www.stwadventure.com | +6016 826 4567 (Johnny Lim) | info@stwadventure.com


1. "Blending with nature" at the Tungog Rainforest Eco Camp

Gosh, you should know by now that im an avid Nature Lover! HAHA no joke guys, ive my own #GengHutan and we love to go hike and camping in a real jungle. so, bayangkan betapa excited nya saya bila tengok itinerary trip ini ada ke Eco Camp walaupun tak tahu apa nak expect but seriously guys, i fell in love with this place the moment i step out from the boat!

Masyaallah tabarakallah, Tuhan yg menciptakan sekalian alam. percayalah Borneo Rainforest is totally different with our rainforest di semenanjung. kebetulan 2 weeks before this trip, saya baru sahaja pulang dari Taman Negara Pahang, so permandangan, rasa dan pengalaman itu masih jelas di pemikiran. yup masing-masing ada kelebihannya sendiri tapi yang jelas apa yang saya rasa ialah hutan borneo ini lebih adventure, lebih deep dan lebih mysterious.

Again, of course NO NETWORK in here dan di sini electricity lebih limited, tak silap saya ianya akan dipadamkan pada pukul 10 malam? kipas for what? guys hutan malam-malam sejuk guys HAHA cuma mungkin kena ready untuk berperang dengan nyamuk je la kot dan yang paling best, hanya terdapat 10 CAMP PLATFORMS dan hanya 20 orang pengunjung sahaja pada satu masa. yup, sangat limited dan sangat privacy OMG I LOVE IT! kalau you guys check on the availability di Agoda sampai ke February 2023 pun dah fully booked ok. so you better hurry guys!

with my fairy Godmother HAHA hi Vanessa from The Island Drum :)

Haa jangan di sangka anda pishang di sini, banyak aktiviti yang pihak pengusaha iaitu KOPEL SDN BHD seperti Jungle trekking, Night walk, Kinabatangan sunset river cruise, Tree planting, Birdwatching, Supu Cave exploring and also Cooking class with locals. tak payah nak serabut sangat lah CLICK HERE mereka dah siapkan pakej aktiviti dan harga untuk dipilih. well, kalau tanya saya lepak chill-chill dekat room or hammock sambil layan bau dan bunyi hutan, perghhh itu dah terpaling awesome guys!

or more info or booking : www.tungoglakeecocamp.com | +60 8955 1070 (Saidal) | info@kopelkinabatangan.com


Nice to know you guys : Umie from Mem Umie Jalan Jalan , Hairol, Hasip, Nordin, Muest, Shibuya, Umi, Ameer, Vanessa, Miera Tan, Abg Zul and Abg Dan from KakiTravel.Net

Clearly ive a blast and sweet moments of 4D3N trip with them! getting to know Sandakan and Kinabatangan is such a priceless experience, thanks a lot Tourism Malaysia for inviting. im so honoured to be part of the "responsible" person to "promo" this enticing city and separate more awareness about ECOTOURISM of Sabah Wildlife especially among the locals. its really sad to see only foreigners flocking around (yet very happy and proud as they love our country though!) and very little of Malaysian in Kinabatangan! i reckon lot of people in my circle, be it friends or followers actually loving this kinda eco retreat but they might just do not have enough info about it, so here i am! thanks for reading, visiting and please comment should you have any hesitation in mind. till our next post :')

This trip is brought to you by Tourism Malaysia, Tourism Malaysia Sabah, Malaysia Airlines and MASwing.

#bahtravelkita #sabahbaini #tourismmalaysiasabah #sabahtouristassociation #malaysiaaviationgroup #cuticutimalaysia #sandakan #tourismmalaysia

xoxo

Post a Comment

0 Comments